Een leuk idee alleen is nog geen concept voor een geslaagd merk of merkcampagne. Waar een idee één enkel denkbeeld is, vat een concept meerdere denkbeelden samen waaronder o.a. visie en ambitie. Een concept kan worden gezien als een kapstok, waar je alle communicatie aan op kunt hangen. Het moet toegevoegde waarde hebben en bij voorkeur iets toevoegen aan het beter of mooier maken van de wereld. Het moet mensen raken en inspireren. Een goed concept is onderscheidend, gaat langere tijd mee en is in eerste instantie niet toegespitst op één communicatiemiddel.
Zo –what’s in a word– ontwikkelden we enkele jaren geleden voor Amsterdam Zuidoost het merkconcept ‘Zuidoost is ZO!’ Een voorbeeld van een geslaagd merkconcept gezien het feit dat er steeds meer initiatieven tot leven komen die hierin besloten lagen. Naast ZO!City (voorheen Glamourmanifest) heeft ook ‘ZO! Zijn wij’ het daglicht gezien. ‘ZO! Zijn wij’ toont persoonlijke verhalen en draagt daarmee bij aan een beter beeld van de diverse mensen en activiteiten die Zuidoost rijk is.
Hoe je tot een goed merkconcept komt? Hiervoor zijn verschillende manieren. Je kunt dit bijvoorbeeld in groepsverband doen via workshops en co-creatie. In groepsverband krijg je meer input en diversiteit in richtingen. Het belangrijkste is dat je niet direct in moet gaan steken op het resultaat. Gooi alle ideeën op tafel!
Hoe je het ook aanpakt, houdt daarbij bovenstaande kenmerken in de gaten. En mocht je meer willen weten? Neem dan contact met mij op: 06 53727653.