De kracht van eenvoud

Afgelopen week overleed Friso Kramer, ontwerper van bovenstaande stoel: de Revolt.
Hij zal vooral herinnerd worden om deze stoel. Een no-nonsense stoel. Een stoel van eenvoud. Je zou het kunnen zien als ‘onze’ stoel omdat menig Nederlander er op heeft gezeten. Het stond in scholen, wachtruimtes, bibliotheken en kantoren en is tegenwoordig een gewild vintage meubel.

Mijn relatie tot de stoel kenmerkt zich door kantoorinrichter Ahrend en het modernistisch gedachtegoed. Voor Ahrend heb ik enkele jaren gewerkt, waarbij de geest van Friso Kramer –die ooit hoofdontwerper bij Ahrend was– zowel inspiratie als leermoment was. Het leermoment zat in het feit dat het modernistische gedachtegoed van Friso Kramer – in de designwereld ook vaak omschreven als ‘Less is More’– moeilijk te implementeren was in een organisatie waar het sales denken sterker aanwezig was dan het merkdenken. Dit terwijl het modernistische gedachtegoed een optimistisch vooruitgangsideaal is en uitstekend past binnen het frame van branding en purpose marketing, oftewel betekenismarketing.

De inspiratie bestaat voor mij uit dit optimistisch vooruitgangsideaal en het zoeken naar eenvoud. Eigenlijk zou eenvoud voor iedereen een belangrijke waarde moeten zijn. Niet alleen vanuit esthetisch of ethisch, maar ook vanuit procesmatig oogpunt. Onder meer om tot heldere uitgangspunten, concepten en ideeën te komen.