Projectcase Stadsschouwburg Amsterdam

Als Stadsschouwburg die midden in de stad en de maatschappij staat, zoekt zij naar mogelijkheden om een groter en breder publiek te bereiken. Om dit publiek te bereiken is ‘Expanding Theatre’ in het leven geroepen. Met Expanding Theatre wordt theater in de ruimste zin verkent en de grenzen gezocht van wat er in een klassiek theater als de Stadsschouwburg kan. De programmering binnen Expanding Theatre zoekt nadrukkelijk de confrontatie tussen theater en andere kunstvormen. Onder dit speciaal ontwikkelde label, met eigen programmering moeten communicatiemiddelen worden ontwikkeld.

Concept – Confrontatie met een knipoog
Doordat Expanding Theatre als programmering hele diverse onderwerpen kent met diverse invalshoeken, vraagt dit om een flexibele vorm van communiceren. Een vorm met geheel eigen middelen die een divers publiek kunnen aanspreken. Er wordt daarom niet via een overheersende huisstijl gecommuniceerd, maar via een mentaliteit. Een mentaliteit vertaald naar maatschappelijk betrokken, confronterend en toch lichtvoetige en toegankelijke communicatie.

Ssba_Expanding_Theatre3

Resultaat – Een verbreding en toename van het aantal bezoekers

Met communicatieconcepten als ‘See, Fly, Die’ en ‘De Sint geeft zich bloot’ wordt er een jonger, eigentijdser imago gegenereerd met veel media aandacht. De Expanding Theatre avonden trekken publiek dat gebruikelijk de Stadsschouwburg niet veel bezoekt en zorgen zo voor een verbreding en toename van het aantal bezoekers. In de periode tussen 2004 en 2012 komen meer dan 60.000 bezoekers naar de Expanding Theatre evenementen.

Om de visie achter de totstandkoming van Expanding Theatre vast te leggen, wordt in 2012 een boekje uitgebracht. De kleur geel van het omslag zal een prominente plaats krijgen in de daarop volgende huisstijl van de Stadsschouwburg.