Waarom we Iamsterdam niet weg moeten doen

Wie nog een keer op de foto wil met Iamsterdam moet opschieten!
Het iconische citymarketing logo van Amsterdam, getransformeerd naar een ruimtelijk object waar hordes toeristen mee op de foto gaan, moet weg.

Volgens de politiek is Iamsterdam symbool geworden voor de groeiende stroom toeristen die de stad bezoeken en de negatieve effecten daarvan. Om deze bezoekersstroom in te perken zint het Amsterdamse college op nieuwe maatregelen en één daarvan is het weghalen van de letters.

Natuurlijk is het een symbolische stap. Om de werkelijke druk weg te halen zullen beleidsmatige maatregelen zoals bijvoorbeeld verhoging van de toeristenbelasting en een totaalverbod op vakantieverhuur meer invloed hebben.

Om die symbolische stap positief te maken zou men de letters echter heel anders kunnen inzetten. Volgens het nieuwe bestuur moet Amsterdam Citymarketing transformeren naar een ‘kennisbureau voor culturele promotie en spreiding van toerisme’.
Vanuit dit nieuwe beleid en aansluitend op de ontwikkelingen van Amsterdam zou het logisch zijn het Iamsterdam logo niet zo maar weg te doen, maar te plaatsen in bijvoorbeeld Zandvoort en bij het Muiderslot. Locaties die worden geafficheerd als onderdeel van Amsterdam met respectievelijk ‘Amsterdam Beach’ en ‘Amsterdam Castle’. Of in de periferie van de stad, zoals Amsterdam Nieuw-West of Zuid-Oost. Gebieden die ook de groei en ambities van Amsterdam moeten faciliteren.

Daarnaast kun je in aansluiting op die locaties programma’s ontwikkelen die de basisgedachte achter het logo anders invullen. Mogelijk vertaald naar thema’s zoals diversiteit, tolerantie en solidariteit waardoor de slogan meer wordt dan een gewoon marketingverhaal.