Projectcase Heemskerk

Heemskerk heeft veel te bieden alleen weten mensen dat (nog) niet. Een ‘best kept secret’ aan de Noordzeekust met uitgestrekte duinen, een rustig en schoon familiestrand, historische monumenten en dorpse gezelligheid in een groene omgeving.


Merkconcept – Onthaasten staat centraal
Vanuit een toerisme en recreatienota en een nulmeting door Bureau Buhrs hebben we een creatief concept ontwikkeld waarin onthaasten centraal staat. Een strategische keuze mede ingegeven om Heemskerk onderscheidend te positioneren ten opzichte van Amsterdam, Haarlem en Alkmaar en doelgroepen aan te spreken die gezellig, kalm, ontspanning en evenwicht als waarden hanteren. Dit heeft geleid tot het toeristische merk: Heemskerk, Zee van tijd. Een plek aan zee waar bewoners en bezoekers tijd kunnen vinden voor ruimte, rust en lokale ambachten.



Het gehanteerde ‘brand strategy research’ model geeft inzicht in belevingswerelden en helpt zo bij de afstemming van Heemskerk op hun doelgroep(en) en de uitwerking naar branding en communicatie.

Dit nieuwe merkconcept hebben we in samenspraak met Bureau Buhrs uitgewerkt in een handboek, waarin de kernkwaliteiten, merkwaarden, doelgroepen en een (huis)stijl met praktische voorbeelden staan. Het geeft daarmee richting aan beleid voor het toeristisch-recreatieve aanbod en communicatie om dit onder de aandacht te brengen bij bewoners en potentiële toeristen.


Logo met pay-off, stijlelementen –ontleend aan zee- en duinlandschap– en merchandise die de kernboodschap ondersteunen.

De aankomende periode wordt Heemskerk verder op de kaart gezet vanuit dit merkconcept.