Projectcase Black Magic Woman Festival

Het Black Magic Woman Festival is in 1996 op initiatief van Krater Theater gestart om vrouwelijke professionele en semi-professionele artiesten uit zwarte cq gekleurde gemeenschappen voor het voetlicht te brengen. Het festival biedt dans-, muziek- en theateroptredens en er is ook aandacht voor poëzie, literatuur, beeldende kunst, documentaires, film, multimedia, debat en diverse workshops. Het festival is op zoek naar groei en zoekt daarvoor nieuwe (communicatie) mogelijkheden.

Campagneconcept – Community en platform
Vanaf 2010 worden er drie campagnes ontwikkelt: ‘Here to Stay’, ‘Sharing Identities’ en ‘Be You’. Concept van de campagnes is dat de doelgroep zowel letterlijk als figuurlijk de jaarthema’s van het festival dragen. Hiermee wil het festival aangeven zich als community, platform en merk te willen ontwikkelen. Dit wordt nog meer benadrukt door geen onderscheidt te maken tussen artiesten en bezoekers en beiden af te beelden op diverse media.

16_Be-You

Merk – Kleurrijk, inspirerend en open
In 2012 wordt er besloten om een duidelijk gedachtegoed te ontwikkelen met een nieuw beeldmerk. Kernwaarden die centraal komen te staan zijn: kleurrijk, inspirerend en open.
Dit wordt verbeeld in een figuurtje dat de wereld tegemoet springt. Door dit figuurtje iets te laten ‘verdraaien’ met verschillende kleuren verbeeld het de drie waarden. De pay-off onderstreept het beeldmerk en het gedachtegoed er achter.

Tevens wordt besloten om het begrip festival los te koppelen van ‘Black Magic Woman’. Dit om aan te geven dat het om een platform en merk gaat. ‘Festival’ en het nieuw ontwikkelde ‘Voices’ (talkshow) kunnen als labels worden toegevoegd. Deze aanpak biedt mogelijkheden om doelgroepgericht diensten te programmeren en communiceren om daarmee groei mogelijk te maken.